Springen naar inhoud

Foto

. Belastingdienst "voorbeeldovereenkomsten" (ipv VAR)

• Log in om te antwoorden
No replies to this topic

#1 Joskas

Joskas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1860 berichten

Geplaatst 21 February 2016 - 04:29 PM

Quote : Hans Schipperijn op 11 februari 2016, 07:57Quote : Highio op 11 februari 2016, 00:02Opdrachtgever verstrekt de 'tools' niet aan app developers, dit in tegenstelling tot werkgevers die gereedschappen en licenties beheren. Tja, ook hierin heb je heel veel gradaties.

Ik heb hier al eens verteld dat ik vorig jaar werd gebeld door een vriendelijke recruiter voor een opdracht van meer dan een jaar. Een bekende NL Bank wilde een nieuwe app. Deze opdracht neem ik als voorbeeld van iets wat wel heel veel op 'normaal' werk gaat lijken.

- 40 uur per week (dus weinig tijd voor andere klanten)
- je moet werken op een kantoor in A'dam (dus niet thuis of op je eigen bureau)
- er waren zelfs vaste werktijden (working nine to five)
- voor een 'vrije' dag moest je een papiertje invullen (hahaha)
- je werkte met collega's in een team (alleen al voor iOS development hadden ze 4 mensen)
- je kreeg aansturing van een projectleider (van de Bank)
- je moest exact werken volgens een dik pak "technisch ontwerp" documentatie
- je moest code schrijven volgens een bepaald systeem
- je werkte met speciale software (versiebeheer, backups e.d.)
- uiteraard werk je niet met je eigen laptop maar met een computer van de Bank (in ZZP-land hebben ze het vaak over die timmerman die een hamer van zijn opdrachtgever leent..)

"If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck."

Als ik heel eerlijk ben vind ik dit zelf ook zo veel op een normaal dienstverband lijken dat ik het persoonlijk ook oneerlijk zou vinden als hier geen loonbelasting over betaald zou moeten worden. De vraag is alleen wie dat gaat betalen. Ik, de opdrachtgever of beide de helft? Weet je, dit gedoe rondom die schijnzelfstandigheid begint zo veel tijd en energie te kosten (plus opdrachten die niet doorgaan) dat ik er voor zou kiezen om dan maar die loonbelasting te gaan betalen.
Dan kan ik gewoon weer eens lekker aan het werk. Al is het voor een stuk lagere beloning. Dat boeit me niet.

In die zin vind ik je reactie dat "de Belastingdienst niet moet zeiken" iets te kort door de bocht Christine.
Een deel van het probleem is dat er nu erg veel loonbelasting door de Overheid wordt misgelopen door deze constructies. Daar zullen we toch met z'n allen een oplossing voor moeten vinden.

Wat zijn nu de overeenkomsten en verschillen in deze indien de professional zijn werkzaamheden via een detacheringsbureau vervult of via een bemiddelingsbureau.

In het eerste geval is hij in loondienst bij een detacheringsbureau en heeft dan een gezagsverhouding met zijn manager en een inspanningsverplichting naar de projectleider bij de eindklant. In het tweede geval is hij een Zelfstandig Professional en heeft dan enkel een inspanningsverplichting naar de projectleider eindklant. Echter in beide gevallen gaat het er om dat de eindklant een behoefte heeft naar een bepaalde expertise die hij zelf niet in kan of beter gezegd niet in wil vullen.

Uiteindelijk heb je als (Zelfstandig) Professional enkel nog maar te maken met de werkzaamheden die je verricht voor en namens de eindklant. En natuurlijk bestaat er dan een bepaalde verhouding en natuurlijk heeft de eindklant een zekere mate van invloed hoe de werkzaamheden uitgevoerd dienen te worden. Maar dat is afhankelijk van en inherent aan het type werkzaamheden.

Het grote verschil tussen mij als Zelfstandig Professional en een Professional in loondienst is dat ik zelf kan bepalen op welke projecten ik wil werken, wanneer ik vakantie wil opnemen en hoeveel dagen, hoe ik mijn carrière wil invullen, welke cursussen ik wil volgen…enz. En dat is nu precies de gezagsverhouding die ik nu niet meer heb met een manager en die mij persoonlijk heel veel stress wegneemt en mij veel meer werkplezier geeft.

Daarnaast ben ik jaren als melkkoe gebruikt bij een detacheringsbureau en gezien dat mensen die niets uitvoeren of slecht draaien op projecten toch aan het einde van de maand een riant salaris opstrijken. Daar wil ik niet meer aan meewerken.

Ik zit nu op een opdracht waarbij je de beschrijving kunt vergelijken met bovenstaande opdracht. Op deze opdracht zitten ook projectleden die ingehuurd zijn via een detacheringsbureau. Voor de eindklant maakt het in de verhouding helemaal niets uit in welke hoedanigheid je de werkzaamheden uitvoert. Dus op het moment dat de belastingdienst meent dat ik in deze hoedanigheid als Zelfstandig Professional de werkzaamheden kwalificeert als "in loondienst" dan vind ik dat de projectleden die ingehuurd worden via een detacheringsbureau ook gekwalificeerd moeten worden als "in loondienst", en dan in beide gevallen "in loondienst" bij de eindklant.

geld verdien online

. Belastingdienst "voorbeeldovereenkomsten" (ipv VAR)

#2   Nina

Nina

Newbie

• Member
  • 9 berichten
    • Tijd online: 1u 16m 41s
  • Verdient met:n.v.t.

Geplaatst op Vandaag, 10:55

Ik begrijp wat je bedoelt. Maar over geld gesproken. Ik heb dit Internet Succes gids gevonden en hoor er goede verhalen over. Het zou zowel geschikt zijn voor beginners zonder enige kennis als de expert professionals om snel geld te verdienen.

Zijn er meer mensen met ervaring?
Dit is mijn handtekening en ik ben nieuw!

#3   StijnV

StijnV

Hulp Addict

• Moderators
  • 1337 berichten
    • Tijd online: 23u 14m 21s
  • Verdient met met:Internet

Geplaatst op Vandaag, 13:27

Ssst Nina :D . Het verdien model waar je het over hebt is nieuw. Je kan meer informatie inwinnen op de site .

Ik ben met succes lid geworden. De inschrijving had ik er binnen één week uit. Ik steek nu elke week 3 a 4 uur in mijn Online model en verdien tussen de 40 en 60 euro per dag. :D

Online heb je toegang tot het membershipsite met (video) handleidingen, een interactief leercentrum voor al je vragen en contacten met andere deelnemers.
Het is echt het proberen waard! Succes Nina!
Succesvol geworden met internet verdiensten :D

Vergelijkbare berichten Collapse

Onderwerp Forum Begonnen door Statestieken Laatste berichteninfo

0 user(s) are reading this topic

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers