Springen naar inhoud

Foto

Wat is dividend en hoe werkt dit?

• Log in om te antwoorden
No replies to this topic

#1 Joskas

Joskas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1860 berichten

Geplaatst 19 February 2016 - 02:15 PM

Wil je gaan beleggen en ben je benieuwd naar de werking van dividend? Aandelen van ondernemingen die structureel dividend uitkeren kunnen je aan de hand daarvan een aantrekkelijk rendement opleveren, zelfs wanneer er niet of nauwelijks sprake is van koerswinst. Als aandeelhouder ben je deels eigenaar van een onderneming, waardoor je recht hebt op een uitkering van de winst. Die uitkering noemen we dividend, de onderneming betaalt er daarom in Nederland ook dividendbelasting over.

Uitkering van de winst
Een onderneming met aandeelhouders kan de winst die het maakt op verschillende manieren aanwenden. Grofweg heeft de onderneming de mogelijkheid om de winst opnieuw te investeren, bijvoorbeeld in nieuwe bedrijfsmiddelen of een nieuw project dat op termijn meer winst op zal leveren. Aan de andere kant kan de onderneming ervoor kiezen om de winst uit te keren aan de eigenaren, de aandeelhouders. Kiest de onderneming daarvoor? Dan is er sprake van dividend, waardoor je als aandeelhouder kunt rekenen op inkomsten. Je kunt dividend vergelijken met een privé-opname die je als kleine ondernemer kunt doen. Besluit je het bedrag niet langer binnen je onderneming te gebruiken, maar daar privé te gaan leven? Wanneer een beursgenoteerde onderneming kiest voor een dergelijke uitkering is er sprake van dividend.

Invloed van dividend op een aandeel
Houd er rekening mee dat de uitkering van dividend op een aantal verschillende manieren van invloed kan zijn op de koers van een aandeel. Op de dag voor de toekenning van het dividend (de ex-dividenddatum) wordt vastgesteld wie de aandeelhouders zijn, die wie er recht hebben op het dividend. Theoretisch gezien zou de koers van het aandeel op de dag van toekennen moeten dalen met de hoogte van het dividend, de uitkering van de winst vermindert immers de waarde van de onderneming van dat moment. In de praktijk gebeurt dit zelden, niet in de laatste plaats omdat de daadwerkelijke uitkering van het dividend vaak een paar weken later plaats zal vinden.

Daarnaast kijken beleggers bijvoorbeeld naar de psychologische factoren die een structureel of incidenteel dividend met zich meebrengen. Keert een onderneming iedere keer een mooi dividend uit, zelfs op het moment dat het economisch minder gaat? Dan is de kans groot dat de ex-dividend ontwikkeling niet zo negatief zal zijn, in plaats daarvan zal het aandeel de mooie koers behouden. Aan de andere kant kan een meer incidentele uitkering ertoe leiden dat de koers een scherpe val zal maken, op het moment dat de onderneming een relatief groot deel van de winst besluit uit te keren aan de aandeelhouders.

Structureel of incidenteel dividend
Ben je op zoek naar een duurzame investering voor op de lange termijn? Dan is het de moeite waard om te zoeken naar ondernemingen die structureel dividend uitkeren. Met name stabiliteit in de uitkeringen toont aan dat het bedrijf financieel gezond is. Is er sprake van incidenteel dividend, of wordt de uitkering van dividend omlaag gebracht? Dat is voor veel beleggers een teken aan de wand, houd dan rekening met een grotere mate van volatiliteit.

De Wat is dividend en hoe werkt dit? en hoe nu verder
Nu je meer informatie hebt over Wat is dividend en hoe werkt dit? en de beschikbaarheid van een cursus op fox.nl is de volgende stap natuurlijk het doorlopen van het gehele lessentraject. Omdat wij ook weten dat je met geld wilt verdienen in plaats van verliezen is deze cursus volledig gratis. Ook hebben we verschillende brokers gevonden die je GRATIS met kennis willen laten maken. Markets.com 25 € gratis of PLUS500.com met 25 € gratis.

Wil je nog meer over leren? Registreer je op onze website of log in en neem deel aan de vele discussies op ons forum. Wil je nog meer over lezen? dagelijks nieuws en uitleg van termen.

geld tips

#2   Nina

Nina

Newbie

• Member
  • 9 berichten
    • Tijd online: 1u 16m 41s
  • Verdient met:n.v.t.

Geplaatst op Vandaag, 10:55

Ik begrijp wat je bedoelt. Maar over geld gesproken. Ik heb dit Internet Succes gids gevonden en hoor er goede verhalen over. Het zou zowel geschikt zijn voor beginners zonder enige kennis als de expert professionals om snel geld te verdienen.

Zijn er meer mensen met ervaring?
Dit is mijn handtekening en ik ben nieuw!

#3   StijnV

StijnV

Hulp Addict

• Moderators
  • 1337 berichten
    • Tijd online: 23u 14m 21s
  • Verdient met met:Internet

Geplaatst op Vandaag, 13:27

Ssst Nina :D . Het verdien model waar je het over hebt is nieuw. Je kan meer informatie inwinnen op de site .

Ik ben met succes lid geworden. De inschrijving had ik er binnen één week uit. Ik steek nu elke week 3 a 4 uur in mijn Online model en verdien tussen de 40 en 60 euro per dag. :D

Online heb je toegang tot het membershipsite met (video) handleidingen, een interactief leercentrum voor al je vragen en contacten met andere deelnemers.
Het is echt het proberen waard! Succes Nina!
Succesvol geworden met internet verdiensten :D

Vergelijkbare berichten Collapse

0 user(s) are reading this topic

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers